موضوعات سایت
spa
spa 1- حضرت آیت‌الله المعظم حاج میرزا عبدالرسول احقاقی(ره)
spa 10- حضرت آیت الله میرزا محمد تقی حجه الاسلام (نیر)
spa 11- حضرت آیت الله میرزا محمد حسین حجه الاسلام
spa 12- حضرت آیت الله میرزا اسماعیل حجه الاسلام
spa 13- حضرت آیت الله میرزا ابوالقاسم حجه الاسلام
spa 14- حضرت آیت الله میرزا علی ثقه الاسلام (شهید)
spa 15- حضرت آیت الله میرزا فتح الله ثقه الاسلام
spa 16- حضرت آیت الله حاج میرزا عبدالله ثقه الاسلام
spa 17- حضرت آیت الله میرزا حسن گوهر
spa 18- ادعیه (دعاها)
spa 19- نماز شب
spa 2- حضرت آیت الله المعظم میرزا حسن احقاقی (ره)
spa 3- حضرت آیت الله المعظم میرزا علی حایری احقاقی(ره)
spa 4- حضرت آیت الله المعظم میرزا موسی حایری احقاقی(ره)
spa 5- حضرت آیت الله المعظم آخوند میرزا محمد باقر حایری اسکویی(ره)
spa 6- حضرت آیت الله المعظم آخوند میرزا محمد سلیم حایری اسکویی(ره)
spa 7- حضرت آیت الله المعظم میرزا آقا حایری احقاقی (ره)
spa 8- حکیم الهی میرزا عبدالله احقاقی
spa 9- حضرت آیت الله میرزا محمد حجه الاسلام تبریزی(ممقانی)
spa جوابیه
spa حضرت آیت الله فقیه سبزواری ( یکی از اساتید امام مصلح)
spa زیارت نامه ها
spa گالزی عکس
 
Print
مرحوم آیة الله العظمی حاج میرزا حسین فقیه سبزواری



(1309-1386 ه‍ . ق)



آيت‌الله حاج ميرزا حسين سبزواري مشهور به «فقيه سبزواري»، فرزند آيت‌الله ميرزا موسي (1265-1337 ه‍ . ق) سوم رمضان 1309 ه‍ . ق در شهر سامرا به دنيا آمد و در سال 1318 ه‍ . ق همراه پدر خود آيت‌الله ميرزا موسي به سبزوار رفت و در آنجا به تحصيل علوم ديني پرداخت.



وي در سال 1326 ه‍ . ق براي ادامه تحصيل وارد مشهد شد و در مدرسه فاضلخان حجره گرفت و از محضر دانشوراني چون حاج شيخ حسن برسي، ميرزا محمد باقر مدرس رضوي، ميرزا عبدالجواد اديب نيشابوري، حاج ميرزا حسين از شاگردان ميرزاي شيرازي و حاج ميرزا اسماعيل مجتهد، علم آموخت.



فقيه در طول تحصيلات خود در حوزه مشهد، شاهد فاجعه به توپ بستن حرم در روز دهم ربيع‌الثاني 1330 ه‍ . ق بود و اين فاجعه را در يادداشت‌هاي منتشر نشده خود منعكس كرده است. وي شعبان سال 1331 ه‍ . ق با دختر ميرزا حسين صدرالعلماء (1295-1329 ه‍ . ق) يكي از علماي برجسته سبزوار، ازدواج نمود و شش سال در سبزوار اقامت كرد. در اين مدت ضمن تدريس، خارج فقه و اصول را از محضر پدر و حكمت را نزد افتخار الحكما، شاگرد كم مانند حاج ملا هادي سبزواري، فرا گرفت و سال 1338 ه‍ . ق، پس از فوت پدر و طبق وصيت او، براي ادامه تحصيل به نجف رفت و فقه و اصول را نزد آيات ميرزا حسين نائيني، سيد ابوالحسن اصفهاني، آقا ضياء عراقي و حاج سيد محمد فيروزآبادي فرا گرفت و از همه اساتيد خود اجازه اجتهاد دريافت نمود و به «فقيه سبزواري» اشتهار يافت.



وي علاوه بر درك محضر اساتيد ياد شده خود در سامرا، در نجف نيز از محضر آخوند خراساني، سيد محمد كاظم يزدي، شيخ حسين مامقاني، آيت‌الله شربياني، آيت‌الله سيد محمد بحرالعلوم، شيخ محمد طه نجف، ميرزا حسين نوري، حاج آقا رضا همداني، شيخ علي گنابادي و شيخ علي قوچاني بهره برد. در سال 1347 ه‍ . ق در 38 سالگي به درخواست مردم سبزوار به ايران بازگشت و در مشهد ساكن شد و به تدريس فقه و اصول و فلسفه و نيز اقامه نماز جماعت روي آورد و خدمات اجتماعي و عمراني كم‌نظيري انجام داد. او مدرسه باغ رضوان را با 16 هزار متر مربع مساحت در سال 1330 شمسي ساخت و تكيه سيدها را احداث كرد. درمانگاه رازي را تكميل كرد و 120 باب منزل در خيابان نخريسي و 25 باب در خيابان خواجه‌ربيع براي سيل‌زدگان بنا نهاد و 2500 قطعه زمين را در كوي طلاب به طلبه‌ها و فضلاي حوزه مشهد واگذار كرد و ده‌ها مسجد را در محلات مختلف مشهد ساخت. وي روز شنبه 24 شوال 1384 ه‍ . ق / 1345 ه‍ . ش در 77 سالگي راه ناهموار دنياي مادي را به آخر رساند و روحش به دار قرار پر گشود و در محل مدرسه باغ رضوان به خاك سپرده شد. «هداية الانام» رساله عملي اوست و كتاب «مناسك حج» وي نيز به چاپ رسيده است.

منبع : آستان قدس رضوی
 
جستجو در مطالب سایت
امکانات
امروز : جمعه 10 فروردين 1403
فید آر.اس.اس مطالب سایت